تبلیغات

اظهار نظر فعالان رسانه‌ای درباره عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی

خبر جدایی حسین انتظامی از معاونت مطبوعاتی، با واکنش فعالان رسانه‌ای، روزنامه نگاران و چهره های فرهنگی – سیاسی کشور مواجه شده است به طوری که بسیاری از روزنامه نگاران دوران فعالیت او را دوره آرامش مطبوعات، تقویت رسانه‌های تخصصی و حمایت مبنایی از نشریات می دانند.

در ادامه بخشی از نظرات روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای کشور را در خصوص عملکرد انتظامی در 50ماه حضور در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم می خوانید (متن برخی یادداشت‌ها کوتاه شده است):

*مهدی یمینی، روزنامه نگار و مدیرعامل مجمع هنرمندان خراسان

"مدیر فرهنگی موفق" باید جمع نقیضین باشد و این حقیقت، همان راز بزرگ عدم توفیق ما در مدیریت فرهنگی سه-چهار دهه گذشته است. چرا که در خوشبینانه ترین شکل ممکن، معمولاً مدیران فرهنگی نظام، تک ساحتی اند و تنها در یکی از این دو وجه، برجستگی دارند و همواره به ناگزیر با یک بال پرواز می کنند. آدمهای دو وجهی اما، متاُسفانه بسیار کمیاب در سپهر سیاست کشور اند و حسین انتظامی یکی از این نمونه های کمیاب است.

سابقه سه دهه آشنایی با او ، این جراُت را به نگارنده داد که با طیب خاطر ، انتظامی را "مردی برای تمام فصول" معرفی کند. مدیری که هم از جنس "فرهنگ" است و هم با "سیاست"، عمیق عجین شده است. او که سه دهه در مرکز آتشبازی سیاست پیشگان ایستاده و از شاُن و شرف و جایگاه فرهنگ و قلم و مطبوعات و رسانه دفاع کرده و هشیار بوده است تا آتش دامنش را نسوزاند.

گذشته از سوابق متعدد، متنوع و درخشان انتظامی در صحنه مدیریت متعهد و انقلابی، در تاُسیس ‌و راه اندازی و انتشار روزنامه ها و خبرگزاری های ممتاز ، قدس، همشهری، خبر، جام جم و ... اصلاح ساختارها، تولید محتوا و آموزش و تربیت نیروی انسانی، که از بیست سالگی وارد فاز مدیریت راهبردی فرهنگی شد و تا پنجاه سالگی، پیوسته و بی وقفه در نقاط حساس عرصه ی رسانه ای نظام فعال بوده، فقط کافی است به شش دوره متوالی اعتماد جامعه مطبوعاتی کشور به او و نمایندگی شان در هیاُت نطارت بر مطبوعات اشاره کنیم تا ارتفاع قامت مدیریتی این چهره فرهنگی موفق و محبوب ، برای اهل نظر به ثابت برسد.

اینک حسین انتظامی مسئولیت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پس از سالهای طولانی خدمت صادقانه، به دکتر محمد سلطانی فر می سپارد. بی شک این انتظار نابجا نخواهد بود، اگر بخواهیم از این پس او را در جایگاه و مسئولیتی بزرگتر و مهمتر از گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ببینیم و از ظرفیتهای استثنائی اش بهره ی بیشتر ببریم.

*یعقوب سالکی نیا، روزنامه نگار و دبیر انجمن رسانه‌های ورزشی

سالیان طولانی بود که اهالی رسانه، درد تنهایی را تجربه کرده بودند. عدم شفافیت در کنار سختی روزگار و سختی هایی که از اطراف بر این صنف و صنعت تحمیل می شد، قدرت تحمل پذیری آنها را سخت دچار چالش کرده بود. حضور دکتر حسین انتظامی در مسند معاونت مطبوعاتی امیدها برای رسیدن به ساحل آرام را در دل اهالی رسانه زنده کرد. او مردی از جنس خودشان بود و سختی ها و البته قدرت رسانه را به خوبی می دانست.

اولین قدم شفاف سازی مالی بود. کاری که همه حرفش را می زدند، امیدش را داشتند ولی تدبیری در کار نبود. اعلام شفاف کارکردهای مالی معاونت در سایت مربوطه و خطاب به خانواده بزرگ رسانه، امیدها را با این تدبیر زنده کرد. ایجاد طرح های اشتراک نیم بها و خرید برگشتی مطبوعات در کنار توزیع عادلانه منابع موجود به بقای بنگاه های مطبوعاتی کمک شایسته ای کرد.

شاید مهمترین اقدام ایشان را باید در میدان دادن به انجمن ها و سندیکاهای مطبوعاتی دانست. ایجاد و تشکیل کمیته های مشورتی و احترام به خرد جمعی یکی از شاخصه های این مدیر توانمند است.

در سالیانی نه چندان دور مسند معاونت مطبوعاتی کشور در دستان مردانی بود که قصد و نیت شان و نتیجه عمل شان، تیشه بر ریشه رسانه و فرهنگ کشور زد. از این رو اگر قدرددان خدمات چنین مردانی نباشیم، روزگار بزودی مردانی از همان جنس را بر ما تحمیل خواهد کرد!

*محمد انصارى منش، روزنامه نگار و مدیرعامل موسسه مطبوعاتی «دانش فرهنگ مینو»

دکتر حسین انتظامی، مطبوعاتی باسابقه و نماینده چندین دوره مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، از همان روزهای ابتدای شروع به کار با بهره گیری از ارتباطات نزدیک خود با فعالان مطبوعات، توانست انس، الفت و دوستی بی نظیری را بین دولت و مدیران رسانه ها ایجاد کند. تغییرات منطقی و اصولی وی در نظام مندسازی روال سنتی و پیچیده مراحل اداری و تبدیل آن به روش های مکانیزه و سیستمی سریع و سهل الوصول از طریق سایت رسانه های جامع کشور، الگویی ستودنی برای دولت الکترونیک شد. سایت به تمام معنا جامعی که توانست بسیاری از مراجعات به این اداره را کاهش داده و همه چیز از جمله روند اعلام وصول، مراحل درخواست صدور مجوز و یا تغییر در زمینه های مجوزهای اعطایی و حتی روند برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت و... را مکانیزه کرده و سرعت چشمگیری ببخشد.

طرح های حمایتی ماندگاری چون «اعطای یارانه بیمه خبرنگاران به رسانه ها» و یا طرح جذاب، با آتیه و اجرایی «خرید نشریات برگشتی » تبلور تفکرات مدیریتی ایشان بود. علاوه بر این می توان از روند ستودنی اعطای مجوزهای نشریات بر اساس نص قانون مطبوعات را هم نام برد که در دوره مدیریتی دکتر انتظامی به حد کمال رسید.

شفافیت در اعلام جداول و آمار درون ساختمان قائم مقام هم یکی از مهم ترین دستاوردهای اوست که ساختارشکن و بدیع بود. چه بسا سعی در حذف یارانه ها و کمک ها به مطبوعات دولتی و یا وابسته به نهادهای دولت، هم از جمله تفکرات ساختاری و مبتنی بر عقل و منطق دکتر انتظامی بود که تا حدی هم اجرایی و در بین تصمیم سازان دولت و قوه مقننه، پذیرفته و نهادینه شد.

*خداداد ابراهیمی، مدیرمسئول روزنامه مهران و رئیس اسبق خانه مطبوعات ایران

اهالی فرهنگ، رسانه وسیاست به فراست می دانند که شاید هیچ یک از معاونت های وزارتخانه های کشور به اندازه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دچار چالش ها و حاشیه های پرمخاطره نبوده باشد. معاونتی پر دردسر با زیرمجموعه ای مطالبه گر از طیف های مختلف سیاسی. به همین علت اغلب معاونین مطبوعاتی سابق واسبق همواره با بحران ها و سرگیجه های سیاسی و مطبوعاتی دست وپنجه نرم کرده اند. تاجایی که حتی برخی از آنان بیشتر از یک سال در این سمت دوام نیاورده اند این بدان معناست که شانه های ناتوان و گام های لرزان و سیاست های ناصواب، یارای چنین مسئولیت سنگینی را ندارد. اما یکی ازاین معاونین، باخط مشی اعتدال و همگرایی و با تعامل سازنده با اصحاب مطبوعات و پرهیز ازحاشیه های غیرصنفی توانست هم پنج سال دراین سمت پُرمخاطره ایستادگی کند وهم شش بارمتوالی عنوان نماینده مدیران مسئول مطبوعات کشور را درفرایندهای انتخاباتی تصاحب نماید. درواقع وی ازمعدود مسئولان ارشد کشور است که نوعی از عاقبت به خیری و رشد مدیریت خود را شاهد بوده است واو کسی نیست جز دکترحسین انتظامی.

مانیفست انتظامی در معاونت مطبوعاتی، باجراحی گسترده کارکردهای رسانه ها بازتعریف می شود.

نظام مندی، شفاف سازی، تقویت و توسعه مطبوعات محلی ، بیمه خبرنگاران، طرح اشتراک نیم بهای مطبوعات و طرح رتبه بندی و... از جمله راهبردهای امیدآفرین و چشمگیر اوست که امید داریم قوام واستمرار یابند. در واقع او در عصر بحران مطبوعات معاصر باوجود اعتبارات مالی اندک، خودش را به آب وآتش زد تارشد و توسعه مطلوب و احیای اقتصاد مطبوعات کشور را رقم بزند. تعامل وی با اصحاب رسانه ، خوش مشربی، مودت آمیز و صادقانه بود تاجایی که با این روش و منش توانست اعتماد اکثرقریب به اتفاق اصحاب مطبوعات کشور را کسب کند.

*مهدی تهرانی، فعال رسانه ای و روزنامه نگار

دکتر انتظامی پنج سال پیش به خانه‌اش در معاونت مطبوعاتی بازگشت و در این ایام هویت ششدانگ و موجهی برای این حوزه و صنف شریف مطبوعاتی رقم زد. او یک مدیر مدرن با رویکرد شفاف‌سازی در بخش‌های ستاد و صف بود. طرفه آنکه آمدنش به معاونت مطبوعاتی یک نیاز و فریاد شوق از سوی هم‌صنفانش بود. سي سال فعاليت مطبوعاتي و روزنامه نگاري و رسانه‌اي دكتر انتظامي حالا در معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد جلوه‌گري دارد. او براي عرصه مطبوعات بشدت مدرن بود و كارآمد. آنچه پيگيري كرد و انجام داد زيربنايي بود.

اخلاق‌مداري او و عزت نفسي كه به طبقه متوسط و شريف روزنامه نگار برگرداند بهترين يادگاري جاودان اوست. تلاش او براي احقاق حق رسانه مربوط به همين اخلاق‌مداري و ششدانگ بودنش در حيطه كاري‌اش بود. بي جهت نبود كه همين تلاش‌ها باعث شد تا او در مقام معاون وزير دو دوره ديگر هم با راي ممتاز مديران مسئول رسانه‌ها نمايندگي ايشان را در هيات نظارت بر مطبوعات برعهده بگيرد. شش دوره متوالي اوج اعتماد طبقه شريف و همقطاران ما به اين مدير مدرن و سرشار از كرامت انساني است.

اين سرفصل‌ها را نيز مرور كنيد:

1- تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و بسترسازی برای پایبندی داوطلبانه رسانه‌ها به آن
2- کاهش تصدی‌های دولتی و واگذاری بخشی از امور به تشکل‌های صنفی
3- رتبه بندی مطبوعات و خبرگزاری‌ها و تنظیم مناسبات دولت و رسانه‌ها بر اساس این رتبه‌بندی
4- توجه به امنیت شغلی خبرنگاران از طریق اختصاص بخشی از یارانه مطبوعات به بیمه خبرنگاران
5- قطع یارانه مطبوعات دولتی و وابسته به نهادهای عمومی
6- ضابطه‌مندی و شفاف سازی یارانه مطبوعات و برقراری امکان دسترسی همگان به میزان یارانه مطبوعات

صفر تا صد اين 6 سرفصل در زمان انتظامي شكل گرفت و ارائه شد. تابوي انتشار ليست يارانه مطبوعات داستاني بيست و پنج ساله داشت كه او شكستش داد.

*لیلا وریجی، مدیرمسئول روزنامه وارش

دکتر حسین انتظامی چه معاون مطبوعاتی باشد یا نباشد مدیری است که همواره به دنبال تحول بوده است و برای مطبوعات ایران، کارهای بزرگی انجام داده است.

معاونت مطبوعاتی در دوره او شاخص های مهمی یافت. نگاه مدرن او به مدیریت این شاخص ها را محقق کرده است. نظم بخشی به سیستم، عدالت محوری در توزیع خدمات، شفاف سازی روندهای اداری، رتبه بندی و... شاخص های عملی در مدیریت این دوره از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

توزیع آگهی های دولتی را که نظامی ناعادلانه داشت، الکترونیک منظم و عادلانه کرد؛ مقابل اگهی‌نامه‌ها در استان‌ها ایستاد. همچنین شفافیت در اعلام رقم یارانه های مطبوعات و حذف یارانه مطبوعات دولتی را یک نقطه تحول در مدیریت دوره 5 ساله دکتر انتظامی باید برشمرد.

در این دوره کارگروه های بسیاری تشکیل شد تا مسائل مختلف مطبوعات مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از کارگروه های موفق کارگروه رتبه بندی مطبوعات بود که این اقدام را باید در جهت اعتدال و نظام عدالت ورزی برای مطبوعات دانست. طرح اشتراک که بسیاری از نشریات استانی را احیا کرد نیز ایده خلاقانه‌ای بود که امیدوارم ادامه یابد.

*مرتضی داستانی، مدیرمسئول روزنامه 19 دی

توئيت آقاي انتظامي مبني بر تغيير در معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد شوكي به جامعه رسانه اي كشور وارد كرده وباعث ناراحتي بسياري از دلسوزان كشورشد. آقاي انتظامي بدليل آشنايي كاملي كه با مشكلات وآسيب هاي رسانه هاي كشور داشتند توانستند در سالهاي اخير معاونت مطبوعاتي را با طرح هاي مختلف در جهت شفاف و ظابطه مند سازي خدمات ويارانه ها متحول كنند. ايشان باريل گذاري صحيح بدنبال ظابطه مند كردن حقوق رسانه ها بودند.

*مهدی بگلری، صاحب امتیاز روزنامه پیروزی

سالها پیش به توصیه یکی از دوستان دلسوز مطبوعاتی کتاب"روزنامه نگاری و روزنامه داری" را خواندم. اعتراف میکنم که نویسنده توانست دیدگاه من را نسبت به حرفه روزنامه نگاری و کسب و کار روزنامه داری تغییر و مرزبندی های بین این دو را روشن نماید.

ازآنجا که در کشور ما بسیاری از نوشته های مدیریتی الگوبرداری از مدل های غربی است و فقط برروی کاغذ زیبا و دل نشین است، برآن شدم تا از برخی همکاران شاغل در روزنامه های همشهری و جام جم در زمینه اقدامات مدیریتی نویسنده که با عنوان بررسی های موردی در فصل پایانی کتاب آورده بود را جویا شوم ، جملگی بر این باور بودند که در دوره مدیریت دکتر انتظامی(نویسنده کتاب) زیر ساخت های روزنامه شکل گرفته و آنچه در کتاب به رشته تحریر درآمده نه تنها به لحاظ علمی درست است بلکه در عمل نیز در موسسات همشهری و جام جم پیاده سازی شده و جواب گرفته است.

بعدها کتاب"مدیریت مطبوعاتی" از ایشان را هم خوب خواندم که برداشت من از این کتاب یک کلمه بود، "استراتژی". با مروری بر فعالیت ها و عملکرد دکتر حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی، فرآیند تدوین و اجرای "استراتژی" در این معاونت به خوبی قابل درک و مشاهده است. سیاست گذاری، تدوین و طراحی سامانه جامع«ای رسانه» در مطبوعات و «ای تبلیغ» در تبلیغات کشور فرآیندی پیچیده با کاغذبازی های بسیار بود که امروز به چند کلیک در فضای وب تبدیل شده ، از مهم ترین اقدامات عملیاتی در زمان معاونت ایشان بود.

استراتژیست ها بر این باورند که به منظور تدوین و اجرای هر نوع استراتژی می‌بایست خروجی ها به صورت"شاخص" و "کمی" باشد، طرح های رتبه بندی و ارزیابی رسانه ها با شاخص های قابل اندازه گیری و ضریب کیفیت ، هرچند منتقدینی داشت ولی یک فعالیت استراتژیک بود. در واقع انتظامی یک "معاون استراتژیست" برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در 5 سال اخیر با یک برنامه ریزی پنج ساله به 90 درصد اهداف استراتژیک خود دست یافته است.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار